Kształtowanie mowy, swobodnych wypowiedzi, poprawa błędów językowych, gramatycznych, artykulacyjnych. Nauka krótkich rymowanek na pamięć. Analiza i synteza mowy – wydzielanie zdań i wyrazów. Ćwiczenia relaksujące i rozluźniające silne napięcie mięśniowe. Rewalidacja dzieci z wadą słuchu układ i opracowanie: mgr Aneta Woda, surdopedagog I etap wstępny Ćwiczenia słuchowe
- ćwiczenia oddechowe mające na celu wydłużenie fazy wydechu, sprawnego operowania strumieniem powietrza,
- ćwiczenia usprawniające narządy mowy mające na celu przygotowanie do wypowiadania głosek,
- ćwiczenia artykulacyjne- ćwiczenia narządów mowy,
- ćwiczenia rozróżniania rozmaitych zjawisk dźwiękowych mające na celu rozwijanie uwagi słuchowej, rozróżniania dźwięków - różniących się od siebie i bardzo podobnych.
Rodzaje ćwiczeń słuchowych:
- czas trwania sygnału akustycznego (długo-krótko,)
- ilość nadawanych sygnałów dźwiękowych,
- tempo nadawanego sygnału (szybko-wolno),
- natężenie dźwięku ( głośno – cicho),
- częstotliwość ( wysoko-nisko),
- lokalizacja źródła dźwięku,
- rytm.
II etapy pracy korekcyjno-kompensacyjnej ( I okres) Ćwiczenia spostrzegania wzrokowego.
- ćwiczenia na konkretnych przedmiotach i materiale obrazkowym:
- nazywanie przedmiotów znajdujących się na obrazkach,
- określanie nazw czynności,
- składanie obrazka z części,
- wyodrębnianie różnic między obrazkami – identyfikacja,
- wyliczanie największej liczby zapamiętanych przedmiotów znających się w otoczeniu
- ćwiczenia na materiale geometrycznym:
- rozróżnianie i klasyfikowanie figur geometrycznych,
- układanki z kolorowych figur geometrycznych.
- ćwiczenia na materiale literopodobnym i literowym.:
- utrwalenie samogłosek,
- opracowanie specyficznych, indywidualnych trudności w przebiegu procesu czytania i pisania:
- poprawa sprawności w pisaniu:
- pisanie z pamięci, ze słuchu,
- przepisywanie, odwzorowywanie,
- podniesienie tempa pisania
- opracowanie podstawowych reguł ortograficznych.
- Pisanie ciągłym ruchem pojedynczych liter
- Kreślenie dużych liter całą ręką
- Kreślenie liter za pomocą szablonów
- Pisanie liter w zeszycie w trzy linie.
- poprawa sprawności w czytaniu: -
- Układanie zdań z pojedynczych wyrazów
- Stopniowe dopełnianie jednego zdania
- Dobieranie całych zdań do obrazków
- Dobieranie podpisów do ilustracji przedstawiających historyjkę obrazkową
- czytanie głośne ze zrozumieniem,
- stopniowe rozszerzanie pola czytania,
- zapamiętywanie i odtwarzanie treści czytanych tekstów.
Ćwiczenia sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
- Ćwiczenia usprawniające duże grupy mięśni ramienia i przedramienia oraz zmniejszające napięcie mięśniowe;
- zabawy z piłką, woreczkiem, balonem,
- malowanie na dużym arkuszu.
- ćwiczenia usprawniające dłoń i końce palców:
- lepienie z plasteliny lub gliny,
- wydzieranki i wyklejanki.
- ćwiczenia graficzne:
- obrysowanie konturów, wycinanie, naklejanie,
- kopiowanie obrazków przez kalkę,
- wykorzystanie technik plastycznych do ćwiczeń rozmachowych rozluźniających
- ćwiczenia orientacji czasowo-przestrzennej:
- orientacja w schemacie własnego ciała,
- pojęcie pór roku, nazw dni tygodnia, miesięcy itp.,
- orientacja z zastosowaniem pojęć określających stosunki przestrzenne: nad, pod, obok, lewo, prawo,
- wyrobienie zdolności rozumienia pojęć czasowych,
- rozplanowanie kartki rysunkowej, liniatury lub kratek zeszytu
Ćwiczenia słuchu fonematycznego:
- wskazywanie obrazków, którego nazwa zaczyna się na dana literę,
- wymyślanie przez dziecko wyrazów zaczynających się podanym dźwiękiem,
- loteryjki wyrazowe,
- rozwiązywanie zagadek odbieranych słuchowo,
- dobieranie rymujących się nazw obrazków,
- rozsypanki wyrazowe.
Kształtowanie umiejętności matematycznych.
- Przeliczanie przedmiotów, podawanie ilości.
- Kształtowanie pojęcia liczby.
- Porównywanie ilości przedmiotów na przykładach zbiorów.
- Zapis cyfrowy
- Porównywanie liczb za pomocą znaków , =.
- Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100.
- Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych.
- Kształtowanie umiejętności praktycznych:
- Posługiwanie się linijką (mierzenie długości)
- Odczytywanie wskazań zegara
- Umiejętność posługiwania się pieniędzmi
- Odczytywanie dat i temperatury
Kształtowanie mowy, swobodnych wypowiedzi, poprawa błędów językowych, gramatycznych, artykulacyjnych. Nauka krótkich rymowanek na pamięć. Analiza i synteza mowy – wydzielanie zdań i wyrazów. Ćwiczenia relaksujące i rozluźniające silne napięcie mięśniowe. |